Voedselallergie

Voedselallergie en zwanger

Het is al vrij lastig om met een voedselallergie te leven en om te gaan. Laat staan als je dan ook nog zwanger raakt. Want hoe kom je nu aan alle goede voedingsstoffen voor je kindje? Je mag immers zelf heel veel dingen niet eten.

Een voedselallergie is een abnormale reactie van het afweersysteem op bepaalde voedingsmiddelen. Je afweersysteem is als het ware van slag. Dit is iets anders dan een voedselintolerantie. Hierbij verdraagt het lichaam bepaalde voeding niet, maar dat heeft geen allergische reactie.

Ontstaan

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Een voedselallergie is een abnormale reactie van het afweersysteem op die eiwitten. Het lichaam maakt dan afweerstofjes aan. Als het voedingsmiddel nog een keer gegeten wordt ziet het lichaam dit als indringer en komen de afweerstofjes in actie. Als reactie komen er allerlei stofjes in het lichaam vrij, zoals histamine, die zorgen voor de klachten van de allergie.

Strikt dieet en zwanger

De behandeling van een voedselallergie bestaat vooral uit het vermijden van de voedingsmiddelen die de klachten veroorzaken. Dit houdt vaak in dat er een strikt dieet gevolgd moet worden.

Tijdens je zwangerschap moet je gevarieerd eten en vooral niet lijnen. Over het algemeen houdt je dieet in dat wat je wel mag eten heel gezond is. Gluten en suiker zijn bijvoorbeeld grote boosdoeners in ongezonde producten. Eet sowieso voldoende en mogelijk meer dan wat je gewend bent. Want hoe sterker jij bent, des te beter kan je kindje zich ontwikkelen.

Zo zijn noten, groente en fruit een goede toevoeging tijdens je zwangerschap. Ook aardappelen zijn een bron van goede vitamines. Als je geen lactose mag mis je wellicht een grote bron van calcium. Toch komen er steeds meer lactosevrije melkproducten in de winkels. Ook kun je calciumtabletten nemen. Vraag hiervoor wel eerst advies. 

Overleg met je huisarts/diëtiste

Heb je een voedselallergie en ben je zwanger? Overleg dan met je huisarts en/of een goede diëtiste. Hij of zij kan jouw dagmenu doornemen en kijken of je de juiste dingen eet en drinkt. Belangrijker nog, of je voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt.