Voeding: wat wel

Zwangerschap en voeding

De uitspraak “je bent wat je eet” geldt nu des te meer. Een gezonde zwangerschap begint namelijk al voor de bevruchting.

Door een gezonde levensstijl is je lichaam schoon en heeft je kindje een optimale voedingsbodem. Maar wat is een gezonde leefstijl? En welke voedingsmiddelen moet je nu extra gaan consumeren? En hoeveel is dan goed voor je?

Gezonde levensstijl

Het is moeilijk vast te stellen wat een gezonde levensstijl precies is, omdat dit voor iedereen weer net iets anders kan zijn. Toch zijn er een aantal ‘basisregels’ voor een gezonde levensstijl en dit zijn gezonde voeding, regelmatig bewegen en voldoende rust.

Zwanger: goede voeding

Wanneer je zwanger bent is gezonde voeding erg belangrijk. Je verzorgt hiermee niet alleen je eigen lichaam, maar ook je ongeboren baby. Gezonde voeding levert voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Zwangere vrouwen hebben andere voedingsstoffen nodig dan niet-zwangeren.

Gevarieerd

Je hoeft niet voor twee te eten, dat is een fabeltje, maar ga ook niet lijnen. Je moet namelijk wel zorgen dat je genoeg eet. Probeer ook gevarieerd te eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam bijvoorbeeld een grotere behoefte aan calcium. De schijf van vijf kan je hierbij helpen.

Melkproducten

Je lichaam heeft een grotere behoefte aan calcium. Drink daarom iedere dag twee tot drie glazen melk (of een melkproduct) en eet één tot twee plakken kaas. Magere of halfvolle producten zijn het beste.

Koop de melk wel altijd bij de supermarkt. Rauwe, oftewel ongepasteuriseerde, melk kan schadelijk zijn voor je kindje.

Vette vis

Vis is heel gezond, vooral voor zwangere vrouwen. De omega3 vetzuren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren baby, waaronder de hersenen en het gezichtsvermogen. Het gaat dan wel vooral om vette vissen, zoals haring, makreel en zalm. Overdrijf hier alleen niet in. Eet niet meer dan twee porties vette vis per week. Lust je geen vis? Koop dan viscapsules met omega3 vetzuren.

Pas wel op met andere vissoorten en rauwe vis. Hier kan kwik inzitten, wat schadelijk kan zijn. Rauwe vis kan de listeria-bacterie bevatten. Meer hierover lees je bij voeding: wat niet?

Ijzer en vitamine C

Door volkorenbrood en vlees te eten krijg je ijzer binnen. Neem ook bij iedere maaltijd groente of fruit voor je vitamine C. Deze vitamine C-rijke producten zorgen ervoor dat je lichaam ijzer makkelijker opneemt. Hiermee heb je een mindere kans op bloedarmoede.

Foliumzuur vitamine D

Je lichaam heeft, vooral in het begin van de zwangerschap, behoefte aan foliumzuur. Foliumzuur vermindert de kans op een kind met een ernstige aandoening, zoals een open ruggetje. Deze tabletten kun je onder andere bij een drogisterij halen. Ook vitamine D is goed voor je baby. Met vitamine D hou je de botten van je kindje gezond.

Vegetarisch

Twijfel je of je gevarieerd genoeg eet? Bijvoorbeeld omdat je geen vlees of vis eet? Je kan altijd kiezen voor aanvullingen. Het is namelijk belangrijk om voldoende vitamine B en ijzer binnen te krijgen. Eet in dat geval meer volkoren producten, aardappelen, peulvruchten of eieren. Vleesvervangers zijn ook een goede bron van ijzer.