Voeding: wat niet

Zwanger en voeding

Bij de meeste vrouwen is bekend dat je tijdens je zwangerschap beter niet kunt roken. Ook is het verstandig om die negen maanden geen alcohol te drinken. Zo zijn er nog veel meer voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan. We sommen ze voor je op.

Rauw vlees

Door het eten van rauw vlees heb je kans op Toxoplasmose. Dit is een infectieziekte die vooral gevaarlijk is voor je ongeboren kindje. Je kunt deze infectie doorgeven via de moederkoek. Het eten van rauw vlees is vooral in het eerste trimester gevaarlijk. Vlees dat verhit is geweest mag je wel gewoon eten. Twijfel je of het vlees verhit is geweest? Vraag dit dan na bij iemand die hier verstand van heeft, bijvoorbeeld je slager.

Onder rauw vlees vallen onder andere rosbief, filet américain, fricandau, ossenworst en tartaar.

Rauwe vis

Vette vis is gezond, maar pas op met rauwe vis. Zo kunnen roofvissen teveel kwik bevatten. Dit komt, omdat roofvissen andere vissen eten en op die manier meer kwik binnenkrijgen dan niet-roofvissen. Onder roofvissen vallen verse tonijn, marlijn, koningsmakreel, haai, zwaardvis en snoekbaars.

Pas ook op met voorverpakte vis uit de koeling. Deze vissoorten kunnen de listeria-bacterie bevatten. Listeria is gevaarlijk voor baby en kan zorgen voor een vroeggeboorte of zelfs een miskraam. Het beste advies is om geen voorverpakte vis te eten. Hieronder vallen gerookte zalm, paling en mosselen.

Vis uit de diepvries en haring zijn veilig om te eten.

Rauwe groente

Ondanks dat groente erg gezond is moet je oppassen met rauwe groente. Deze kunnen namelijk besmet zijn met de listeria-bacterie. Een besmetting is gevaarlijk voor je kindje en kan zorgen voor een vroeggeboorte of zelfs voor een miskraam.

Stop niet meteen met het eten van rauwe groente. Ze bevatten meer voedingsstoffen dan gekookte of gebakken groente. Ook bevatten ze meer vocht wat weer goed is voor je stofwisseling. Let alleen op dat je geen rauwe groente tegen de houdbaarheidsdatum opeet en was je groente goed voor gebruik.

Rauwe melk

Rauwe melk, ook wel ongepasteuriseerde melk, kan schadelijk zijn voor je kindje. In deze ongepasteuriseerde melk kan namelijk de bacterie Listeria Monocytogenes zitten. Deze bacterie kan voor een vroeggeboorte zorgen of zelfs een miskraam.

Rauwe melk koop je onder andere bij de boer. Tijdens je zwangerschap dus nooit doen. Melk in de supermarkt is veilig en levert juist goede voedingsstoffen die je als zwangere vrouw nodig hebt. Denk bij melk ook aan melkproducten, zoals kaassoorten.

Lever

In lever en leverproducten zit vitamine A, deze vitamine kan schadelijk zijn voor je kindje. Vitamine A zorgt voor huid en ogen. Teveel hiervan kan vergiftiging veroorzaken, waaronder misselijkheid, vermoeidheid en afwijkingen aan huid en ogen. Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je veel lever eet. Pas hier dus mee op.

Eet niet vaker dan één keer per dag lever of leverbeleg, zoals leverworst, leverkaas of paté.

Eieren

Alleen hardgekookt en goed doorbakken.

Koffie

Drink je veel koffie? Probeer dit tijdens je zwangerschap te verminderen. In koffie zit namelijk cafeïne wat vervelende effecten kan hebben op je ongeboren kindje. In het begin van je zwangerschap kan teveel cafeïne tot een miskraam leiden. Aan het einde van je zwangerschap kan het echter leiden tot een groeivertraging van je baby.

Gemiddeld mag je drie kopjes koffie per dag drinken. Maar als je het niet perse nodig hebt, probeer het dan te laten staan. In thee zit veel minder cafeïne. 

Neem geen vitaminepreparaten

Pas op met vitaminepreparaten. Deze hebben geen extra gezondheidswaarde. Door het nemen van vitaminepreparaten loop je de kans om teveel vitamine A binnen te krijgen. Dit kan schadelijk zijn voor je baby.