Sporten

Zwanger en sporten

Voor zowel zwangere als niet-zwangere vrouwen geldt hetzelfde: bewegen is gezond. Door te bewegen blijven je hart- en bloedvaten in goede conditie, houd je je bloeddruk op peil en werkt je spijsvertering beter.

Half uur per dag

Ook draagt bewegen bij aan een betere ontwikkeling van het hartje en zenuwstelsel van je ongeboren baby. De Hartstichting adviseert om elke dag, verdeeld over de dag, minimaal een half uur te bewegen. Doe dit alleen niet te intensief en overdrijf het dus niet. Richt je energie op je ongeboren kindje. Het maken van een nieuw mensje is voor je lichaam al intensief genoeg. 

Ken je grenzen

Als je gewend bent om veel te sporten kun je daar tijdens je zwangerschap gerust mee doorgaan. Wel is het belangrijk dat je je grenzen kent en deze niet overschrijdt. Zorg ervoor dat je het niet te warm krijgt, neem voldoende rust en drink genoeg water.

Veel sporten kun je blijven uitoefenen, maar wellicht worden enkele sporten te gevaarlijk. Er bestaat namelijk altijd een risico om te vallen. Sporten met drukverschillen, zoals duiken en parachutespringen, kunnen schadelijk zijn voor je ongeboren kindje.

Intensief trainen

Ondanks dat ook fanatiek trainen gewoon mag, zijn veel vrouwen hier te moe voor. In het begin van je zwangerschap heb je weinig energie en later zit je buik in de weg. Luister naar je lichaam en forceer het niet. Ook al zit jij op de bank, je lichaam is hard aan het werk om een nieuw mensje te maken.

Buikspieren trainen

Tijdens je zwangerschap moet je oppassen met het trainen van je buikspieren. Tenminste, dit geldt vooral voor je rechte buikspieren. Het trainen van je schuine buikspieren is juist weer goed. Verwarrend he!

Wanneer je kindje groeit duwt het als het ware je twee grote, rechte buikspieren opzij. Zo creëert hij of zij meer ruimte voor zichzelf in je buik. Als deze buikspieren heel sterk zijn en strak staan heb je kans op scheurtjes wanneer je spieren opzij worden gedrukt. Je schuine buikspieren daarentegen ondersteunen je buik en kunnen je helpen bij het persen. Deze mag je dus gerust trainen en sterker maken.